Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2020

ΜΕ ΤΑΛΑΙΠΩΡΗΣΕ, ΑΛΛΑ ΠΗΡΕ!


Αυτή είναι η XJ6 S1 4.2 μου, προσωπικό μου ΙΧ απο την αρχή της δεκαετίας του 1980, και κατατεθειμένο πολλά χρόνια στην εφορία, απο τότε που οι πινακίδες ΦΙΛΠΑ είχαν ακόμα το "πον πον" για σήμα!

Μη αναπαλαιωμένο, αλλά άψογα (ξανα)βαμμένο, με επισκευασμένο μοτέρ και κιβώτιο, ορίτζιναλ καθίσματα και ταπετσαρίες, και χωρίς λειτουργικά προβλήματα: Δουλεύουν, ας πούμε, όλα τα ηλεκτρικά, όπως ΚΑΙ τα τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα (!), όχι όμως και το Air Condition, με το οποίο είναι αληθεια ότι δεν ασχολήθηκα ποτέ.


Λοιπόν, το έβαζα μπροστά κάθε λίγους μήνες, μέχρι που λόγω πρώτου lockdown, έμεινε πάνω απο χρόνο στο βάθος του γκαράζ (σε σημείο που πρέπει να βγουν πρώτα άλλα 5 για να πάει βόλτα). Με το δεύτερο lockdown, έκρινα ότι είχε έρθει η σειρά του (αφού είχα τακτοποιήσει Porsche, ΜG, Rover P6 3500 και ένα-δύο BMW). Oταν οι πρώτες προσπάθειες να πάρει μπροστά απέτυχαν, και αφού βγάζοντας το φίλτρο ψέκασα τα καρμπυρατέρ με βενζίνη και το μοτέρ πήρε αμέσως (και έσβησε, γιατί δεν έφτανε καύσιμο μέχρι εκεί), αποφάσισα ότι έπρεπε να ασχοληθώ σοβαρα με το σύστημα τροφοδοσίας, μια και το πιθανότερο ήταν ότι τα πάντα είχαν στομώσει απο το κοκτέηλ σκουριάς και παλιάς βενζίνης!
Ξεκίνησα λοιπόν απο το άδειασμα του ρεζερβουάρ (έχει βολική τάπα απο κάτω), αδειάζοντας μόνο το αριστερό, γιατί δεν χρησιμοποιώ το δεξί. Αδειασμα, γέμισμα με καθαρή βενζίνη, πάλι άδειασμα κ.ο.κ, μέχρι που με ικανοποίησε το αποτέλεσμα (κόστος, 15 λίτρα βρώμικη, πλέον, βενζίνη).
Στη συνέχεια. έλυσα με προσοχή την αντλία βενζίνης, που για λόγους αυθεντικότητας είναι η ορίτζιναλ πρεσσοστατική SU με τις πλατίνες (τοποθετημένη καινούργια πριν 12 χρόνια απο ΝΟS). Εβγαλε κι αυτή το κάρβουνό της, την συναρμολόγησα, και στη συνέχεια πήγα στο αυθεντικό φίλτρο της ΑC (το ED 60), που βρίσκεται εμπρός δεξιά στο πορτ μπαγκάζ, κάτω απο το ξύλινο πάτωμα και εμπρός απο την ρεζέρβα. Ανοίγοντάς το, διαπίστωσα ότι δεν είχε μέσα το φίλτρο, παρά μόνο κάτι σκουριασμένες ροδέλλες, ενώ κόπηκε και το λαστιχάκι (τσιμούχα), μια σίγουρη υπόσχεση για μελλοντική διαρροή!
Εδωσα στην αντλία ρεύμα με καλωδιάκια από μια μικρή μπαταρία 12 V (προφανώς όλα αυτά γίνονταν χωρίς την μπαταρία του αυτοκινήτου επάνω, αλλά στο...άλλο δωμάτιο!), και αφού διαπίστωσα ότι όλα λειτουργούσαν και η βενζίνη ερχόταν άφθονη και καθαρή μέχρι το (πίσω) φίλτρο, χρησιμοποίησα ένα Ο ring για να μην έχω διαρροή μέχρι να επιστρέψω στο πρόβλημα φίλτρου, και μετακόμισα μπροστά, στον κινητήρα.
Ολες οι ΧJ6 έχουν κάποιον τύπο των SU (τα HS8 η 4.2 του '71-'73) με τις βελόνες και τα slides λαδιού, τα οποία είναι ευφυή καρμπυρατέρ, εφ΄όσον είναι σε καλή κατάσταση, καθαρά και σωστά ρυθμισμένα. Το πρόβλημα είναι όμως, ότι οι Εγγλέζοι είχαν τοποθετήσει στο εκπληκτικό αυτό μοντέλο της Jaguar, ένα "μοντέρνο" (για το1968) ηλεκτρικό σύστημα εκκίνησης αντί του χειροκίνητου choke, το οποίο ονομάζεται AED (Αutomatic Enrichment Device), και στην ουσία πρόκειται για ένα "τρίτο" μικρό καρμπυρατέρ που είναι απαραίτητο για τα ψυχρά κλίματα. Μέσα στις δεκαετίες, οι κάτοχοι XJ6 I, II και III, έχουν βασανιστεί αρκετά με το AED, αν και σε θερμοκρασίες πάνω απο 10-15 βαθμούς Κελσίου ο κινητήρας μπορεί να πάρει μπροστά χωρίς αυτό, και απλά να μην δουλεύει στρωτά και να χρειάζεται λίγη βοήθεια με το γκάζι μέχρι να ζεσταθεί και να φτάσει να κρατήσει το ρελαντί του. Πάντως, μια καλή λύση είναι το χειροκίνητο κιτ, που δεν κοστίζει καθόλου φτηνά, αλλά η μετατροπή λύνει το πρόβλημα. Η δική μου Jaguar πάντως πρέπει να είναι απο τις λίγες της ηλικίας της με λειτουργικό AED.
Λύσιμο καρμπυρατέρ λοιπόν, και προσεκτικό καθάρισμα και γυάλισμα των slides, συμπλήρωμα με λάδι SAE 20 των σωλήνων (που αποτελούν το "φρένο" των slides όπως κατεβαίνουν), και στην συνέχεια λύσιμο των φλοτέρ, που βεβαίως είχαν κολλημένες βελόνες, γεμάτες "gum" ("τσίχλα") απο τα κατάλοιπα της παλιάς βενζίνης. Αυτό είναι ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο σε αυτό το μοντέλο, γιατί τα σωληνάκια υπερχείλισης των καρμπυρατέρ φτύνουν το καύσιμο κατ' ευθείαν στο καυτό μοτέρ, πέριξ των καλωδίων και του ντιστριμπυτέρ, οπότε με την πιθανότητα φωτιάς δεν παίζουν και η υπερχείλιση είναι out of the question (και όχι μόνο γιατί δεν θα πάρει μπροστά, αλλά γιατί "δεν θα το έχεις πια"!). Σημειώνω ότι οι βελόνες και οι έδρες των φλοτέρ πρέπει να καθαριστούν καλά, με ειδικά υγρά και (σε ανάγκη) με πανί 1000, και όχι πρόχειρα, γιατί θα ξανακολλήσει πιθανόν η μία, θα βγάζει βενζίνη πάνω στην εξάτμιση, και το μοτέρ θα συνεχίζει να λειτουργεί με το άλλο καρμπυρατέρ. Οχι τέτοια!


Οταν και τα φλοτέρ (που βλέπετε στη φωτογραφία) τοποθετήθηκαν, άλλαξα ΟΛΑ τα σωληνάκια και τους σφιγκτήρες των καρμπυρατέρ με καινούργια, καλής ποιότητας και εσωτερικών λινών, καθώς και ένα πρόσθετο πλαστικό φίλτρο βενζίνης που είχα τοποθετήσει εκεί (με την οξείδωση των ρεζερβουάρ των παλιών Jaguar, το ένα φίλτρο δεν είναι αρκετό).
Μετά απο όλα αυτά, έδωσα πάλι ρεύμα με καλωδιάκια στην αντλία να γεμίσει το σύστημα, και μετά αποσύνδεσα την αντλία και έβαλα την μπαταρία του αυτοκινήτου στη θέση της: Γύρισα τη μίζα, πήρε αμέσως μπροστά, και δούλεψε για λίγο μέχρι να σωθεί η βενζίνη που είχαν κρατήσει τα φλοτέρ. Τότε, συνέδεσα κανονικά και μόνιμα την αντλία, έβαλα ξανά μπροστά (ναι, ξαναπήρε αμέσως!), το άφησα να δουλεύει και έτρεξα στο μοτέρ να παρατηρώ το σύστημα για τυχόν διαρροές.


Ικανοποιημένος ναι, ήμουν, αλλά όχι απόλυτα ευτυχής, γιατί το παλιό δοχείο του φίλτρου AC έχανε λόγω απουσίας σωστής τσιμούχας, ενώ οπωσδήποτε χρειαζόταν και το εσωτερικό φίλτρο, που όπως είδα στα στοιχεία του μοντέλου ήταν το ACD 600. Εψαξα την αντιστοιχία των άλλων κατασκευαστών φίλτρων, και ναι, η ΜΑΝΝ είχε το P65/1X σε πλήρες σετ, με φίλτρο, φλάντζα, ροδελλάκια και τσιμούχα. Τηλέφωνο, "έχετε αυτόν τον κωδικό;", "ναι, τον έχουμε" (!), έφυγα σφαίρα με το 2 στο SMS, το πήρα (χονδρική, τι την κρατάμε την επειχείρηση ακόμα!), το τοποθέτησα, και μετά...
...μετά, φώναξα την γυναίκα μου: "Δες εδώ", της είπα, και γύρισα τη μίζα, με περηφάνεια που δεν έκανα καμμία προσπάθεια να κρύψω. Το θηρίο πήρε αμέσως και άρχισε να δουλεύει σταθερά, γεμίζοντάς με απόλαυση.
"Καλά, ωραία, μπράβο σου, σβήστο τώρα μην πνιγούμε στο καυσαέριο"!
(Ηθικόν δίδαγμα: Οι Jaguar μπορούν να γίνουν γατάκια αν τους φερθείς σωστά, αλλά οι γυναίκες παραμένουν πάντα σκληρές!) Δ.Π.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου